10 januari - Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu 10 januari - Jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu

10 januari - Jaipur

Door: Marlijn & Ingrid

10 Januari 2010 | India, Jaipur

Zondagmorgen 09.30 uur. We worden, na het ontbijt, voor het hotel opgehaald door Babu.

De ochtend begint met een bezoek aan the Pink City. Een stad die bestaat uit alleen maar roze elementen. De stad symboliseert de negen onderdelen van het universum, met in de hart van de stad een Paleis. In 1876 is de stad in de traditionele (oranje) roze welkomstkleur geschilderd. Vooral het straatbeeld is indrukwekkend. In de 'froggy morning' maken de mensen kleine vuurtjes om zich warm te houden. Kleine kinderen kloppen smekend op de ramen van de auto en bedelen om geld voor eten. Iedereen wil met ons praten.

Ook gaan we vandaag naar Amber Fort. Vroeger de hoofdstad van de Mina's. Beschilderde olifanten brengen bezoekers naar binnen. Bijzonder is de reactie van een grote groep kinderen zodra ze ons zien. Rennend, lachend en roepend van vreugde komen ze de trap af en staan ze om ons heen. Een rare gewaarwording, maar vooral een speciale belevenis.

Na het bezoek aan deze plaatsen is het tijd om te lunchen. Het eten smaakt is hier prima. Tijdens het eten worden we voortdurend smekend aangekeken door jonge kinderen. Terwijl we binnen zitten te eten, staan zij buiten te bedelen om ook te kunnen eten.

Met nieuwe energie gaan we richting een grote tempel waar Goden van het Hindoisme worden aanbeden. Een mooie en rustige plaats. Door een oude Indiase man worden we vriendelijk geholpen. Hij maakt een aantal foto's en verteld ons over een aantal beelden. Hij laat ons onder andere de Godin van de vruchtbaarheid zien.

Babu komt ons ophalen en we rijden verder naar de fabriek waar onze kleding klaarligt. Voordat we daar naar binnen gegaan wordt onze interesse gewekt door muziek. Babu verteld ons dat dit 'the holy song' is van het Hindoisme. We proberen door het poortje te zien wat er gebeurt. Dan worden we aangesproken door de bevolking. Ze willen ons laten zien wat ze daar doen. We zien een mix aan bevolking. Jonge mannen zitten bij elkaar. Oude mannen spelen muziek. Iedereen zingt. Kinderen lopen vrolijk rond. De vrouwen zijn samen. In het midden staat een heilige bidplaats. De lucht van wierook komt je tegemoet. Er staan bloemen en beeldjes. Een man verteld dat ze bijna klaar zijn voor het heilige ritueel. Met een zilveren schaal met vuur gaan de mannen omstebeurt voor de bidplaats staan. Ze zingen en maken cirkels met de schaal. Later horen we van Babu dat toeristen bijna nooit bij dergelijke rituelen aanwezig zijn. Vandaag is het extra bijzonder omdat het gaat om ee jaarlijks ritueel voor de grootste God van het Hindoisme. Een bijzondere en speciale gebeurtenis.

We zijn inmiddels aanbeland in de kledingfabriek. We passen onze kleding en zoals elke Hollander is: we hebben overal verbeteringen voor. De gastvrijheid valt ons wederom op. Terwijl we thee drinken en wachten tot de kleding klaar is, praten we met Babu over India en bepaalde gewoonten.

Nadat de kleding door ons is goed gekeurd vertrekken we naar het hotel. Hier bestellen we eten via roomservice en praten na over de belevenissen van de dag.

Morgen gaan we naar een klein plaatsje om meer onder de lokale bevolking te komen.

• 10 Januari 2010 - 19:43

Dian:

hoi Marlijn en Ingrid, zo te zien genieten jullie wel van de vakantie en de aandacht, geniet er lekker van. Wij horen en lezen de rest van zelf wel Groetjes tante Dian en de Putjes

• 11 Januari 2010 - 17:32

Bianca:

Hoihoi
    Vet hoor om dit allemaal zo te lezen! Geniet ervan! dikke kus bianca

• 11 Januari 2010 - 22:05

Papa En Mama:

Hoi Marlijn en Ingrid,
    Het is nu 23.00 uur en nog even een berichtje voor jullie achterlaten. Wat ons opvalt aan de filmpjes is dat er veel lawaai is van toeterende auto's. Dit zie je ook vaak op TV. Volgens ons hebben jullie het goed naar je zin en we wachten natuurlijk weer op nieuwe berichten en zien jullie graag op de foto in je nieuwe kleding. Maak veel plezier en geniet!!! Liefs

• 13 Januari 2010 - 11:14

Mam:

Hoi ik dacht ga halverwege even kijken dan zal er vast wel veel op staan, maar ik denk dat jullie haast tijd te kort komen om het bij te houden. Veel plezier nog xxx