15 januari - Haridwar - Reisverslag uit Haridwār, India van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu 15 januari - Haridwar - Reisverslag uit Haridwār, India van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu

15 januari - Haridwar

Door: Marlijn & Ingrid

15 Januari 2010 | India, Haridwār

's Ochtends worden we rond een uur of tien wakker door de geluiden van de straat (toeterende auto's, blaffende honden en schreeuwende mensen). Tijdens het bestellen van het ontbijt met eieren blijkt dat het niet mogelijk is om dit te krijgen. Dit komt door het feit dat we in een gelovige stad zitten met heilige rituelen, waarbij dit niet geoorloofd is. Je kunt bijv. ook geen kip in welk gerecht dan ook krijgen. Alles is vegetarisch. Als we vervolgens willen douchen blijkt dat de boiler kapot is. Weer geen warm water. Dus dan maar de koude douche trotseren.

Na een frisse duik onder de douche gaan we rond het middaguur de straat op. De menigte die onderweg is naar de Ganges om zich te badderen is ongelofelijk. Duizenden mensen passeren de straten. Mensen zitten in groepjes bijeen, bidden en zingen. Ze hebben kannetjes, flesjes of andere waterreservoirs bij zich waar het heilige water uit de Ganges opgeslagen kan worden.

Eenmaal aangekomen bij de Ganges is het een drukte van jewelste. Duizenden mensen zijn verzameld en zijn bezig met het waterritueel. Met hekken en touwen zijn bepaalde delen van de rivier afgezet. De Ganges wordt gekenmerkt door de snelle stroming. Je ziet ouderen, jongeren en zelfs de kleinste kinderen een poging doen om zichzelf met het water te verenigen. Men heeft daarbij een aantal rituelen. Wanneer met het water in de hand neemt buigt men na alle gewesten. Vervolgens buigt men vier keer met het hoofd onder water en kijkt zodra men bezig komt naar de heilige.

Er is veel politie en bewapende legerofficieren op de been. Ze bewaken de orde en proberen de grote stroom mensen zo goed mogelijk te handhaven. Verkeer wordt het stadje nauwelijks ingelaten. Op bruggen mag je niet stil staan om rustig over de reling te kijken. Ook worden mensen gecontroleerd voordat ze de hekken richting de heilige rivier passeren. Mannen door mannen, vrouwen door vrouwen. Overal zijn cameraploegen aanwezig.

Om enigzins deel te nemen aan het ritueel steken we beide onze hand in het water en zijn hierdoor wellicht van een gouden toekomst verzekerd.

Om 15.00 uur passeert de maan de zon. Helaas is dit niet zichtbaar, maar het schijnt een heilig moment te zijn. Onder andere Babu en zijn vrienden mogen voor dit tijdstip niet het water in en ook niet eten. We gaan met ze mee om het geheel vast te leggen.

Wederom een bijzondere ervaring om enerzijds zo'n massa aan mensen te zien en anderzijds de verscheidenheid aan mensen. Het geloof in de heilige rivier is niet te beschrijven. Mensen laten bloemen en een soort kokosnoten los in de Ganges, om de slechte geesten te verdrijven en de goede toe te laten.

Hopend op warm water morgen sluiten we de dag af met een 'magic moment'. Dit flesje alcohol hebben we gekregen van Babu en staat bekend als een sterke drank speciaal voor vrouwen.