14 januari - Haridwar - Reisverslag uit Haridwār, India van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu 14 januari - Haridwar - Reisverslag uit Haridwār, India van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu

14 januari - Haridwar

Door: Marlijn & Ingrid

14 Januari 2010 | India, Haridwār

Om kennis te maken met de broer van Babu worden we deze ochtend opgehaald door Bharat. In een klassieke auto worden we gedurende rondgereden naar de belangrijkste plaatsen in Delhi. Bharat kon ons veel vertellen over de stad. Hij heeft ons afgezet bij een grote markt, waar we wederom onze ogen uitkeken. Er was veel te zien. We hebben alles van A tot Z kunnen zien. Van het bereiden van eten op straat, tot het slachten van kippen en het ontleden van geitenhoofden. Uiteraard zijn er ook wederom veel kraampjes met fruit en en kleding.

Het straatbeeld van India herbergt naast de rondlopende koeien ook veel zwerfhonden. Mensen lopen in doeken gewikkeld. Je ziet nooit mannen en vrouwen gezamenlijk lopen. Ook brillen is een onbekend fenomeen vor de Indiase bevolking.

Na een korte rondreis met broer Bharat stond Babu ons op te wachten om te vertrekken richting Haridwar. Dit is een van de 7 meest heilige steden van India. De Ganges (heilige rivier) kent hier zijn oorsprong. Onderweg hiernaar toe bleek dat er eens in de twaalf jaar een groot heilig ritueel te zijn. Dit is gedurende de twee dagen dat wij er zijn. Onderdeel van dit ritueel is onder andere het baden in het koude water van de Ganges.

Via bijna onbegaanbare wegen weten we na ruim 6 uur Haridwar te bereiken. Gedurende de reis kwamen we veel stieren tegen die met zwaar beladen wagens kilometers lang moeten lopen. Aan de kant van de weg zijn mensen bezig met het verwerken van uitwerpselen van de koeien. De vrouwen hebben schalen met uitwerpselen, die ze vervolgens kneden tot een soort eierkoek. Als dit gedroogd wordt, schijnt dit een goed isolatiemiddel te zijn voor de kleine huisjes. Dit wordt vervolgens afgedekt met riet.

Het valt ons op dat zodra we de stad Delhi verlaten de groene velden ons tegemoet komen. Er is veel ongerepte natuur, waar ondere andere veel apen in het wild leven. Toch ze gewend aan het leven met mensen. Ze zoeken vaak toenadering. Zodra je de auto stil zet komen ze tevoorschijn, omdat ze denken dat er wat te eten is. Ze zitten rustig op de grond voor het autoraam en kijken naar binnen om te zien wat er gebeurt.

Door afsluitingen van wegen, wegens de festiviteiten van de komende dagen, komen we laat aan in het hotel. Graag willen we douchen, maar helaas is er alleen koud water. Er wordt ons belooft dat we de volgende ochtend warm water hebben. Het is tijd om te slapen.