12 januari - Agra - Reisverslag uit Agra, India van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu 12 januari - Agra - Reisverslag uit Agra, India van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu

12 januari - Agra

Door: Marlijn & Ingrid

12 Januari 2010 | India, Agra

Om 10.45 uur ging de telefoon. Babu aan de andere kant van de lijn vraagt: 'Are you still sleeping or are you wakie-wakie yet?'.. Al snel bleek dat roomservice noodzakelijk was. We pakken onze spullen, ontbijten en verlaten de koude kamer. Babu staat al lachend bij de receptie te wachten. We vertrekken richting Agra.

Aan het begin van de middag komen we aan in Agra. Slim als we zijn, hadden we na 3 dagen al te weinig geheugen op onze camera (4GB). Oftewel de jacht op een geheugenkaart begint. Allereerst valt ons oog op een pizzahut. Omdat we dit allang niet meer gezien hebben, besluiten we om drie pizza's te bestellen. In de auto eten we ze gezamenlijk de pizza's op, nou ja op. Ook al zijn we dat niet gewend: Babu bewaart de overgebleven stukken, om deze later zelf op te eten of het af te geven aan iemand die het harder nodig heeft. We gaan verder met de memorycard. Iedereen wordt aangesproken om voor ons een kaartje te regelen. Alles wordt aangeboden en gepast in de camera. Mensen bellen voor meer GB, tot we uiteindelijk het juiste formaat vinden en er uiteraard wordt afgedingt op de prijs. Met een nieuwe memorycard zijn we klaar voor de Taj Mahal.

Babu regelt wederom een riksja die ons naar de Taj Mahal brengt. De eerste aanblink van de bestuurder doet vermoeden dat hij boven de leeftijd van 65 jaar is. Terwijl wij achterin op het klein zitje kruipen, kijken we elkaar aan en beseffen ons dat het bijna schrijnend te noemen is dat een oude man ons een heuvel op moet fietsen richting de Taj Mahal. Wanneer we voorstellen om even af te stappen, wordt ons vriendelijk verzocht om rustig te blijven zitten en te genieten van de omgeving. Hij waarschuwt ons nog voor de vele verkopers rondom de Taj Mahal en we spreken een plaats af waar we hem weer ontmoeten.

Eenmaal aangekomen bij de Taj Mahal krijgen we speciale schoentjes, omdat we anders niet rondom het monument mogen lopen. De eerste aanblik van de Taj Mahal is anders dan we op voorhand hadden verwachten. Het wordt omgeven door drie grote donkere toegangspoorten. In het midden zien we fonteinen en er liggen wat grasvelden omheen. De Taj Mahal is gebouwd van wit marmer, als gebaar van liefde van een man voor zijn overleden vrouw. De man wilde voor zichzelf een soortgelijk monument laten bouwen in zwart marmer, echter is hij overleden voordat de bouw kon beginnen. Beiden zijn bijgezet in het midden van de Taj Mahal, wat met een marmer hekwerk is afgezet. We verlaten het terrein van de Taj Mahal, waar de oude man met de riksja nog steeds netjes staat te wachten. Hij brengt ons terug naar Babu.

Babu brengt ons naar het hotel. Daarna hebben we een korte wandeling gemaakt in de straat. Al snel bleek dat er weinig te beleven was. Om 19.00 uur hebben we afgesproken met Babu om een hapje te gaan eten. Hij neemt ons mee naar een Chinees Restaurant, wat goed bekend staat in de stad. Tijdens het eten volgt een optreden van drie Indiase jongens. Ze maken muziek, dansen, zingen en geven een voorstelling met poppen. Michael Jackson passeert eveneens.

Terug in het hotel is het inmiddels tijd om te gaan slapen. Morgen gaan we richting Delhi. Het reisprogramma is gewijzigd. De geboekte trein- en vliegreis waren te riskant, wegens de vele vertragingen. We hebben dit gecancelled en gaan ook de rest van de week met Babu het land verkennen.