Zonnig Chitwan National Park | 09-01 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu Zonnig Chitwan National Park | 09-01 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu

Zonnig Chitwan National Park | 09-01

09 Januari 2013 | Nepal, Kathmandu

Vandaag rond 09.00 uur zouden we opgehaald worden door Babu en zijn familie. Door de kou zijn de examens van de kinderen uitgesteld en hebben ze een paar dagen vakantie gekregen. We konden dus een familie uitstapje maken en kozen ervoor om naar Chitwan te gaan. Hier zijn wij zelf ook nog nooit geweest. Omdat de hele familie mee moest was Babu iets later en gingen we rond 09.20 uur weg.

Met 7 personen in een Tata Indigo. Google maar eens op die auto en je kunt je voorstellen dat het één groot feest was. Sunita (moeder) en Monica beide voorin en Milan, Manish en wij samen achterin. De reis naar Chitwan is ongeveer 150 km en dat is ongeveer 3 uur rijden. De weg is prima en al snel passeren we de eerste bergen. De kleine Manish kijkt zijn ogen uit, vooral als de eerste apen aan de kant van de weg zitten.

Na ruim een uur rijden zien we de eerste zonnestralen in Nepal. Het is een stuk helderder en je ziet de mensen op straat zichtbaar genieten. Overal hangt de was in de zon te drogen en zie je vrouwen bij de rivier kleren wassen. Vlak voor onze eindbestemming stoppen we in een klein stadje, waar we ook de manager van het hotel waar we gaan slapen bij toeval tegen komen. We pinnen wat geld, maken afspraken over de activiteiten die we gaan doen en genieten van de zon.

Een half uur later komen we aan op onze verblijfplaats. Een prima hotel die onder verdeeld is in kleine blokken van vier kamers, vernoemd naar dieren. Wij zitten in Rhino. Ook voor de familie Khedaka is het een bijzondere ervaring, met z'n allen in het hotel. We gaan lunchen en daarna met een Jeep richting de Olifanten. Manish was in de auto nog bang voor deze grote dieren, maar nadat wij hadden gezegd dat het heel leuk was en het slimme dieren zijn wilde hij toch mee op de rit. Babu, Sunita en Manish gaan samen met twee anderen op een olifant en wij samen met Monica en Milan.

Het is een bijzondere ervaring, de tocht van twee uur en iedereen kijkt zijn ogen uit. Door de jungle, door rivieren en heuveltje op en af. We gaan natuurlijk dieren spotten en zien onder andere herten, Wilde Zwijnen, Apen, Krokodillen en bijzonder vogels. Het kersje op de taart is echter de Rhino (neushoorn). Wat een gaaf beest is dat. We naderen hem (een mannetje) op een paar meter afstand en zien hoe hij aan het eten is. Op het moment dat er wat meer olifanten aan komen, vind hij het welletjes geweest en neemt hij de benen. Ondertussen eten de olifanten bladeren van de bomen, die ze er met geweld aftrekken. Wat een kracht!

Op een gegeven moment komen we bij een klein watertje aan en daar zien we weer twee Rhino's. Moeder en kind. We staan op zo'n 3 tot 4 meter afstand en kunnen de dieren van dichtbij bekijken. Wederom nemen ze de benen als er meer olifanten aan komen en verdwijnen ze in de bosjes. We waren dus behoorlijk lucky dat we vaak als eerste aankwamen en dus echt met bewondering konden kijken.

Eenmaal terug (na 2 uur) komen we aan bij het hotel en gaan we met z'n allen eten. In een restaurant, met bestek. Voor Sunita natuurlijk prettig dat ze eens niet hoeft te koken. Normaal staat ze om 6 uur op en begint ze met het bereiden van het ontbijt, terwijl Monica de kleren voor iedereen verzorgt en Milan melk moet halen. Ook het avondeten duurt een aantal uur voor het bereiden, maar vandaag dus even niet. De kleine Manish weet zich geen raad met het bestek en zelfs niet met het zitten op een stoel aan tafel. Binnen 5 minuten zit hij op tafel, in kleermakerszit met zijn hand te eten. Zo, dat gaat prima!

Na het eten wandelen we naar een theater voor een cultuur en dansprogramma. We zien diverse dansen van mannen en vrouwen, met stokken, met veren en met vuur. Bijzonder om op die manier kennis te maken met de cultuur. Eenmaal terug in het hotel scheiden onze wegen en maken we ons op voor de nacht. In de avonden koelt het behoorlijk af en het is dus zaak om snel in bed te kruipen.

Morgen (donderdag) gaan we weer terug en bezoeken we de tailors om de eerste resultaten te bekijken!