Bangkok 11-08 | 13-08 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu Bangkok 11-08 | 13-08 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu

Bangkok 11-08 | 13-08

13 Augustus 2012 | Thailand, Bangkok

Het is zover, onze reis is begonnen. Elke ochtend worden we trots wakker en kijken naar onze rechterhand. Wat in de ochtend blinkt en straalt is in de avond dof en vaag. Welkom in Bangkok. Een grote stad met bijna evenveel inwoners als in heel Nederland (hoezo is ons land dicht bevolkt?). Voor onze begrippen een vieze stad met veel smog, maar naast ons referentiekader India valt het reuze mee. Het vuilnis ligt hier namelijk niet op straat.

Was is nagenieten toch heerlijk. Voor degene die op het puntje van hun stoel zitten en wachten op een cijfer: een 9,3. Onze vlucht naar Bangkok leek even via de Business Class te verlopen, maar helaas er was geen ruimte meer. Een extra stoel en geen mensen in onze buurt was het alternatief. Helemaal prima, wat een rust. Al snel kwamen we erachter dat Bep voor ons zat. Een volslanke Amsterdamse die al een aantal keer in Thailand was geweest en uiteraard vegetarisch at. Vlak na onze komst kwamen Jut en Jul ook binnen. En wat bleek... wij zaten er tussenin. Jut kende Bep namelijk al ruim tien jaar van het koffie drinken en had het compleet geheim gehouden dat ook zij met Jul naar Thailand ging. Zelfde vlucht en het liefst zo dicht mogelijk bij elkaar in het vliegtuig. Bep was verbaasd en verrast en heeft het natuurlijk niet nagelaten dit een aantal keer te vertellen. Om de haverklap hees Bep zich omhoog uit de stoel om pal voor ons te staan kwekken met Jut. Op z'n Amsterdams, luid en duidelijk. Natuurlijk moesten de dames elkaar aftroeven op de duur van de reis, het aantal vakantiedagen en wat ze gingen bezoeken.

Met elke vorm van turbulentie waren wij uitermate content. Dat was namelijk het moment dat Bep snel haar stoel in dook en zowaar haar mond hield. Dacht je net lekker in slaap te vallen, werd je wreed uit je droom geholpen. Met dank aan Bep en Jut.

Na tien uur kwamen we aan in Bangkok. Het was 06.00 uur in de ochtend en het kwik was al boven de 30 graden. We keken elkaar aan en dachten: Ok, hoe gaan we naar ons hotel? Al snel vonden we de metro die ons binnen een kwartier naar het centrum van Bangkok bracht. Een korte taxirit later stonden we voor ons hotel bij Sukhumvit. Helaas was onze kamer nog niet klaar. Moe als we waren togen we onszelf naar het dakterras, waar we slaapjes afwisselden met bungelende beentjes in het zwembad. Na een uur of drie konden we onze hotelkamer in en sliepen we nog een aantal uren. Aan het eind van de middag hebben we de stad verkent en maakten we kennis met het regenseizoen. Rond een uur of 16.00 barst de hemel los en is sprake van een uur of twee vol met regen. Het mag de pret echter niet drukken. In het warme Bangkok is een bui niet overbodig.

In de avond regelen we een trip voor de volgende dag naar floating market en vragen we een goede tip voor het avondeten. Het werd Cabage & Condoms, waar we met een TukTuk heen scheurden. En ja, zoals de naam doet vermoeden: het restaurant zit vol met condooms. Lampen, poppen, muurversiering: alles is gedecoreerd met condooms. Het eten was heerlijk, authentiek Thais. Daar deden we het voor.

De volgende ochtend zou om 05.45 uur de wekker gaan. Ja, zou.. De wekker ging namelijk niet en om 06.52 uur werden we uit ons coma gewekt door de receptie: het busje stond al klaar, waar we bleven... Binnen 5 minuten stonden we aangekleed en wel beneden. Onze Thaise gids was allerminst blij, maar goed wie kan ons iets maken?

Na twee uur rijden kwamen we aan bij Floating Market. Met een longtail boot (lange boot met 6 zitplaatsen en motor) vaarden we naar het centrum van de markt. Daar stapten we samen over in een kleine boot die ons rond peddelde door de drijvende markt. Overal bootjes: vol toeristen, met souveniers, met verse kruiden, vers fruit.. Je kan het je zo gek niet bedenken. Helaas constateerden we dat deze markt toch wel behoorlijk toeristisch en commercieel is geworden. Desondanks is dit een van de must have seen van Bangkok en omgeving. Op de terug weg gingen we langs een houtcentrum en zagen we echt vakmanschap. Rond een uur of drie waren we terug in ons hotel. Tijd voor een hapje eten.

De security jongens van het hotel moesten 'toevallig' ook naar de hoofdweg en waren zo gastvrij om ons uit te nodigen op het golfkarretje. Tien minuutjes later zaten we in een klein Thais restaurantje en ook hier: wat is het eten lekker! Het eind van de middag naderde, waardoor de hemel weer open barste. Door de regen liepen we naar ons hotel: een heerlijk slaapje en een douche hadden we wel verdiend. Rond een uur of half acht maakten we ons klaar om de stad weer in te gaan.

En hier zitten we dan: ons eerste reisverslag te typen. Morgenochtend gaan we het historisch centrum bekijken en rond een uur of vier vliegen we naar Chiang Mai. Daar verblijven we tot 19 augustus en hebben we een auto gehuurd. Heerlijk de Gouden Driehoek verkennen op ons eigen gemak. We gaan beleven hoe het is om in Thailand te rijden, maar dat gaat ongetwijfeld goed komen.

Nu is het tijd om lekker te gaan eten. Toch een van onze favoriete onderdelen van de dag. En het verbaasd jullie vast niet, we gaan naar Cabage & Condoms. Marlijn houdt namelijk niet alleen van 100x hetzelfde nummer luisteren, maar ook van naar hetzelfde restaurant gaan als het goed bevallen is. En zeg nou zelf, wat is er nou heerlijker dan samen genieten van puur en authentiek Thais eten?

Tot snel!

• 14 Augustus 2012 - 21:40

Gerri:

Leuk te horen hoe het gaat. Ik heb op mijn werk de foto's die we zelf van jullie bruiloft hadden gemaakt uitgebreid getoond. Veel plezier nog. En pas goed op je auto !!