Dag 1 - Amsterdam-Kololi - Reisverslag uit Mariënheem, Nederland van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu Dag 1 - Amsterdam-Kololi - Reisverslag uit Mariënheem, Nederland van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu

Dag 1 - Amsterdam-Kololi

Door: Marlijn & Ingrid

31 Maart 2010 | Nederland, Mariënheem

Om optimaal te kunnen genieten van onze vakantie, verbleven we de nacht voorafgaand een nacht in een hotel bij Schiphol. Ideaal zou je denken, dat dachten wij namelijk ook. Alles ging volgens plan, de laatste dingen thuis waren geregeld, een perfecte reis naar Schiphol en bij het aanzicht van de kamer waren we meteen verkocht. Een luxe kamer, waarbij zelfs het licht in kleur aan te passen was, een heerlijk bed. De wekker stond om 05.00 uur en wij konden lekker gaan slapen. Het vliegtuig zou vertrekken om 06.40 uur, dus we dacht als we dan om 05.30 uur in de vertrekhal staan dan zijn we ruim op tijd.

Op een gegeven moment wordt Marlijn wakker en denkt 'goh, het moet onderhand een keer vijf uur zijn'. Om vervolgens te denken 'zal ik lekker verder slapen of toch voor de zekerheid even de wekker checken'. Inmiddels is Ingrid ook half wakker. Verschikt komen we erachter dat het al bijna half 6 is!! Oh ja, en dan nog iets.. staat deze telefoon al wel op de zomertijd? De incheckbali sluit om 06.00 uur. We schieten in de kleren, checken uit en haasten ons naar de vertrekhal. Binnen no time zijn we ingecheckt, maar nog behoorlijk versuft. Het is inmiddels 5.55 uur, ruim op tijd dus ;)

Goed, in 1x door naar de gate, want we konden gelijk instappen. Best handig.. Onze vlucht vertrekt op tijd richting Faro, alwaar we een tussenstop hebben.. wat we niet wisten. In het vliegtuig komen we erachter dat er toch 2 uur tijdsverschil is in Gambia. Ach ja, een optimale voorbereiding noemen ze dat toch? Na een stop van bijna een uur vliegen we nog bijna vier uur naar Banjul. Aangekomen op het kleine vliegveldje komt de drukkende warmte ons gelijk tegemoet (+30 graden). Ja, we zijn aangekomen met een stuk mooiere weersverwachting dan in Nederland.

Snel hebben we de koffers en staan we buiten op de transfer naar het hotel te wachten. Daar aangekomen dumpen we de koffers, kleden ons om en gaan gelijk naar het strand. Onderweg worden we continu aangesproken: 'hello my friend, whats your name' ... Op het strand maken we een wandeling. Een aantal keer worden dames boos als we foto's maken. Later blijkt dat in het geloof van deze mensen je ziel wordt weggenomen als je een foto maakt. En dat wil je natuurlijk niemand aan doen.

We hebben telefonisch contact met Marloes Kok. Zij woont hier al geruimte tijd en we hebben wat spullen voor haar meegenomen. We spreken af bij het hotel. Daar praten we enige tijd met haar. Ze verteld ons veel over Gambia en voornamelijk het onderwijs hier.

In de avond gaan we richting het centrum. Vele gezellig restaurantjes komen we onderweg tegen. Ook gaan we een lokale markt bekijken, waar diverse producten van de omgeving te koop zijn. Voornamelijk houtsnijwerk en sieraden. In de bus naar het hotel was ons al verteld dat we behoorlijk kunnen 'pingelen', met andere woorden afdingen. Maar na onze reis in India, waren we al heel wat gewend. We ontmoeten Ramata op de lokale markt, ze geeft ons twee kettinkjes als cadeau. En daarnaast geeft ze haar visitekaartje (lees: een stukje afgescheurd karton waar haar naam en nummer opstaan). We spreken af nog eens terug te komen.

Op de terugweg naar het hotel lopen er een tweetal mannen mee. Ze dringen zich op en stellen veel vragen. Bij het hotel druipen ze snel af. Erg irritant in het begin, maar inmiddels zijn we het wel gewend.

Inmiddels hebben we een lange dag achter de rug en besluiten lekker te gaan slapen in ons hemelbed omring met een muskietennet. Op naar een nieuwe dag...

• 05 April 2010 - 15:20

Kitty: