Theeplantage & Bromo | 28-08 - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu Theeplantage & Bromo | 28-08 - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu

Theeplantage & Bromo | 28-08

28 Augustus 2012 | Indonesië, Bromo

We konden vanochtend rustig aandoen. Om half twaalf stond Pardi klaar om met ons richting Vulkaan de Bromo te vertrekken. Een rit van ongeveer vijf uur, dwars door de bergen.

Halverwege stopten we om een Theeplantage te bekijken. We zagen hoe mensen ingepakt en wel tussen de theeplanten de jonge blaadjes plukten. Ze verdienen ongeveer 1 euro per dag en werken van 07.00 uur tot 14.00 uur. Vervolgens gingen we naar de fabriek waar ze de thee verder verwerken. Dit doen ze door te blazen, snijden, drogen en een proces om de geur, aroma en smaak te optimaliseren. Na het inpakken wordt de thee geexpoteerd naar vele landen, waaronder een klein percentage naar Nederland. Het was bijzonder om te zien. Daarnaast zagen we hoe bananen, dragonfruit, papaya's, koffiebonen, katoen en kruidnagel groeiden. Zo weten we nu dat een bananenboom eerst een soort bloem heeft, dat lijkt op een grote rode witlof. Wanneer deze opengaat komen er hele kleine banaantjes uit, die eruit zien als kleine groene frietjes. Daarna groeien ze uit tot volwassen bananen. Drie dagen nadat ze geplukt zijn, zijn ze rijp om te eten.

We vervolgden onze route en aten iets in een lokaal restaurant, waar het erg goedkoop was en prima smaakte. Het was nog ongeveer een uur rijden naar de Bromo. Dit ging over vele steile wegen, dwars door de bergen. We zitten om een hoogte van ruim 2000 meter.

Het hotel Lava View Lodge ligt tegenover de Bromo. Echter door de zonsondergang en de wolken was het niet goed zichtbaar. Vannacht om 03.45 uur gaat de wekker. Om 04.00 uur worden we door een jeep opgehaald en gaan we de zonsopgang bekijken via een van de hoogste uitzichtspunten bij de Bromo vulkaan. Uiteraard hopen we dat het onbewolkt is.

Daarna scheuren we met de jeeps de vulkaan op. Door het zwarte zand naar de kraterrand. Het laatste stuk moeten we lopen of per paard afleggen. Het schijnt erg mooi te zijn, dus we zijn heel benieuwd. Tegen een uur of 08.00 uur zijn we terug bij het hotel om richting Kalibaru te vertrekken. Dat is ongeveer vijf uur rijden. Kalibaru is onze laatste bestemming op Java, voordat we vertrekken naar Bali.

Op deze locatie is het best koud, zo'n tien graden. Morgen bij de katerrand kan het rond het vriespunt zijn. Ze verkopen hier zelfs mutsen en handschoenen. De plaatselijke bevolking loopt met sarongs, dikke truien en lange broeken. In vergelijking met de ruim 35 graden die we gewend zijn, is dit dus wel even wennen.