Prambanan Tempel, Candi Sukuh & Waterval | 26-08 - Reisverslag uit Malang, Indonesië van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu Prambanan Tempel, Candi Sukuh & Waterval | 26-08 - Reisverslag uit Malang, Indonesië van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu

Prambanan Tempel, Candi Sukuh & Waterval | 26-08

26 Augustus 2012 | Indonesië, Malang

Vanochtend om half tien vertrokken we met Pardi naar de Prambanan Tempel, het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex van Indonesie. Het betekent 'veel priesters'. Deze zijn met lange baarden afgebeeld in het relief. Het is gebouwd rond 850 door de tweede Shiva koning en kort daarna verlaten. Pas vanaf 1893 is het herbouwd, wat in de jaren vijftig pas gereed was. Omdat van de kleinere tempeltjes veel stenen waren ontvreemd of elders in de regio zijn terechtgekomen, zijn dit slechts ruines omdat men pas iets herbouwd als 75% van de originele stenen aanwezig zijn. Met een wikkeldoek om gingen we naar binnen en genoten van de oudheid en prachtige uitzichten.

Wat verder opvalt is dat er dagelijks op alle plekken mensen zijn die met ons op de foto willen: baby's die je in je hand gedrukt krijgt, kinderen en volwassenen. Sommigen durven het niet te vragen of maken stiekem een foto.

Na de tempel reden we naar Candi Sukuh, een erotische tempel waar veel jonge stellen heengaan en tegenwoordig ook toeristen komen. De tempel was heel klein en niet bijzonder, maar het uitzicht hoog tussen de bergen was schitterend.

Na de tempel reden we door naar een waterval. Deze waterval was 56 meter hoog en bereikbaar via een trap. 1250 treden naar beneden en weer terug omhoog. Zo liep je naar een soort dal waar je echt in de waterval kon zitten of aan de rand ervan kon genieten van de natuur. We besloten de klim terug in 1 keer te doen en passeerden vele Indonesische mensen die zich ongetwijfeld afvroegen waarom die Hollandse meisjes de trappen op vlogen. Wij hadden ons sportmomentje in ieder geval weer gehad!

Na ongeveer een half uur rijden kwamen we aan bij het hotel. Een ouderwets hotel, met weinig voorzieningen. De badkamer is gevuld met een toilet en een douchekop die ergens in het midden van de badkamer is opgehangen, waardoor de hele badkamer inclusief toilet nat wordt tijdens het douchen. Van andere gasten begrepen we al dat te lang onder de douche staan niet handig is, i.v.m. het water dat koud wordt. Echter, prima om een nachtje te verblijven en in deze omgeving een van de betere opties.

Het uitzicht hier is prachtig. We kijken uit op een meer, met eromheen verschillende bergen.

Morgen vertrekken we naar Malang. Dit is 8 uur rijden richting het Oosten van Java. Het is in de omgeving van de bekende Bromo vulkaan, waar we later nog naartoe gaan.