Jakarta | 23-08 - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu Jakarta | 23-08 - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu

Jakarta | 23-08

23 Augustus 2012 | Indonesië, Jakarta Pusat

Na een korte nacht zagen we vanochtend voor het eerst Jakarta bij licht. Een aziatische wereld die in veel gevallen op Thailand lijkt, maar ook duidelijke verschillen heeft. We zijn op Java. Een eiland waar de Islam een duidelijke positie heeft. Geen boerka's, maar wel 1/3 van de dames draagt een hoofddoek.

Nadat we besloten hadden om morgen naar Yogyakarta te vliegen (de trein was ongeveer even duur, duurt 8 uur en kost ons daardoor een hele dag), zijn we even de straat opgegaan om wat te eten. Om de 100 meter vind je kleine eetkarretjes waar ze kipspiesjes staan te braden of satesaus aan het maken zijn. We aten in een hectisch Indonesisch restaurant en kregen hierdoor het idee dat we prima konden eten in Indonesie. In het restaurant staan twee wastafels, waar mannen en vrouwen hun handen wassen.

Op straat stinkt het zo nu en dan. Overal zitten vliegen op het vlees, ligt er veel troep op straat en eet men veelal alles met de hand (zelfs in de restaurants).

Na het eten liepen we terug naar het hotel en vertrokken we met een BlueBird Taxi (officiele taxi's, geheel in het blauw) naar een hotel in een ander deel van de stad. Daar dropten we onze bagage en pakten we een taxi naar Sunda Kelapa, de oude haven waar we een stukje Nederlandse historie konden vinden 'VOC' en Batavia.

We beklommen de oude uitkijktoren, die de naam 'De Uitkijk' (1837) draagt. Bovenin heb je een schitterend (360 graden) uitzicht over de stad. Daarnaast stond ook een pakhuis. Bizar dat dit in 1646 door Nederlanders werd gebouwd en werd gebruikt om koffie, thee en andere Indische specerijen op te slaan. De Nederlanders zorgden er op meer plaatsen (o.a. Surabaya) voor dat de havens goed ontwikkeld werden en er grote handelsgebieden ontstonden, waar Indonesie nu nog steeds van profiteert. De laatste vloten liggen nog afgemeerd in de haven.

Na dit stukje geschiedenis snuiven was het alweer tijd om een taxi terug te pakken naar het hotel. De schemering was al ingezet en de omgeving van de haven is dan niet het meest gezellige gebied.

Wat ons opvalt is dat de zon hier meer schijnt, het grootste gedeelte van de mensen nauwelijks Engels spreekt en we meer worden aangekeken dan in Thailand. Morgen verlaten we de wereldstad Jakarta (ruim 10 milj. inwoners) en vertrekken we naar het Midden van Java (Yogyakarta). Rond 30 augustus willen we op Bali aankomen, dus we hebben omgeveer een week de tijd om de highlights van Java te bezoeken.