Thaise kookles | 06-09 - Reisverslag uit Benoa, Indonesië van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu Thaise kookles | 06-09 - Reisverslag uit Benoa, Indonesië van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu

Thaise kookles | 06-09

06 September 2012 | Indonesië, Benoa

Vandaag was het zover, we kregen Thaise kookles. In de ochtend weinig gedaan en begin van de middag een shuttle bus gepakt richting onze favo stek.

De chefkok en zijn assistenten stonden ons al vriendelijk op te wachten en voor we het wisten stonden we in een warme keuken met een schort om alles in ons op te nemen. Luisteren, kijken, ruiken, voelen, proeven... Alle zintuigen werden aangesproken.

We begonnen met het maken van een rode curry met kip. De chef was druk in de weer met van alles en nog wat en vergat door z'n enthousiasme soms de Engelse vertaling te geven. Desondanks was het een fantastisch begin. Een snufje zout, een beetje bouillion, een lepeltje ginger, wat knoflook en zo ging het maar door. Continu samen proeven en kijken wat er nog bij moest. De assistenten die van hort naar her liepen om alles te regelen, de spullen schoon te maken en op te ruimen etc.

Toen de curry klaar was gingen we verder met beef in oestersaus. Op hoog vuur ging het ene na het andere product erin en zorgden we voor een fantastisch tweede gerecht.

Als derde gerecht maakten we garnalen met sweet & sour saus. Een heerlijk gerecht en zeker nu we exact geleerd hebben hoe je een goede sweet & sour saus maakt. Als een dolle maakten we foto's, schreven we mee en kookten we op hoog tempo de meest goede gerechten uit de Thaise keuken.

We hadden ook veel plezier met het keukenpersoneel en natuurlijk kwam de GM Ade ook nog even langs om te vragen of we happy waren. Wat zij hele dagen doet, wie zal het weten? Waarschijnlijk helemaal niets!

Als voorgerecht maakten we viskoekjes. Een bijzonder gerecht om te maken en heerlijk om te eten. Het recept blijft natuurlijk geheim en hopen we, net als de andere gerechten, nog geregeld in Nederland te maken.

De chef was trots op z'n 'good students' en noemde ons 'natural cookers', omdat we soepel met alles omgingen en niet nerveus waren. Altijd leuk natuurlijk. Na het koken hebben we plaatsgenomen op een lounge bank en genoten van ons zelf gemaakte heerlijke Thaise eten.

Het was leuk om met het team bezig te zijn en samen met de chef te koken. Hij grapte wel op vakantie te kunnen als wij kwamen werken. We kregen nog echte curry pasta mee voor thuis en namen op een waardige manier afscheid, waarbij de chef zelfs neigde wat emotioneel te worden. We moesten hem wel opzoeken op Facebook natuurlijk ;)

Ons laatste avondje.. Thuis liggen weer genoeg uitdagingen en fantastische projecten op ons te wachten, maar als je ons had gezegd dat we nu weer zouden verder reizen naar een ander land dan hadden we dat graag gedaan. Wij zijn elkaar, het reizen en de heerlijke cultuur nog lang niet zat!

Morgen reizen we richting Bangkok, waar we nog acht uur verblijven voor onze vlucht naar Schiphol.