Historie in Ayutthaya | 26-01 - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu Historie in Ayutthaya | 26-01 - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu

Historie in Ayutthaya | 26-01

26 Januari 2013 | Thailand, Ayutthaya

Na een onrustige nacht was de ochtend al bijna voorbij toen we wakker werden. We besloten te douchen en ons fruit op te eten. Dit betekent dat we met een mes zittend in de douche het fruit snijden, omdat anders de hele kamer onder zit. Na dit gezonde ontbijt liepen we naar buiten en hadden we binnen no time een TukTuk te pakken. We gingen vandaag weer voor een dag voor cultuur en historie.

85 kilometer ten noorden van de huidige hoofdstad Bangkok, komen de rivieren Chao Phraya, Nam Pa Sak en Lopburi samen in de stad Ayutthaya. De oude hoofdstad van Thailand. In totaal hebben maar liefst 33 koningen de stad geregeerd, in een periode van vier eeuwen (1300-1700). De stad werd in de veertiende eeuw gesticht en bloeide uit tot één van de rijkste steden in Thailand. Ayutthaya kende een goede handelspositie in rijst, dierenhuiden en ivoor. Ruim een miljoen inwoners uit binnen- en buitenland vonden er hun plek. Deze positie was ook opgevallen bij het voormalige Birma.

De Birmanen stuurden legers op de stad af en ondanks de hoge stadsmuren (20 meter hoog en 5 meter breed) wisten ze toch de stad binnen te dringen. De mooie, rijke stad veranderde in een spookstad. Inwoners die niet konden vluchten werden vermoord of als slaaf behandeld. De stad werd geplunderd en in brand gestoken. Veel monumenten zijn verwoest tijdens de bezetting. De ruïnes zijn nu nog terug te vinden en Ayutthaya staat sinds 1991 op de werelderfgoedlijst van Unesco.

We zijn de hele middag op pad geweest, want de bezienswaardigheden liggen door de hele stad en daarbuiten. We zagen veel mooie ruines, grote gouden budha's in mooie witte tempels, de grote slapende budha, de budha die in de boom verwerkt zit en nog veel meer. Het was een bijzondere dag en het is iets wat je zeker gezien moet hebben. Ook gingen we naar een grote witte tempel buiten de stad. Deze was gebouwd als victory monument door de Birmanen.

Aan het eind van de middag waren we weer terug. In de avond genoten we van de rust, werkten we wat en gingen nog even de straat op.

Morgen vertrekken we richting de kust. Ook een rit van bijna 400 kilometer. We hebben er zin in.

• 27 Januari 2013 - 19:20

Mama Willemien:

Hallo, heelvlees groeten van ons.

Papa en mama