De historie van Sukhothai | 24-01 - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu De historie van Sukhothai | 24-01 - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu

De historie van Sukhothai | 24-01

24 Januari 2013 | Thailand, Sukhothai

Vandaag gingen we de historie van Sukhothai bekijken. De rijke historie is namelijk nog steeds zichtbaar door middel van oude historische parken, waarin overblijfselen van het 1e Koninkrijk te zien zijn.

Het Koninkrijk Sukhothai was een koninkrijk in noord-centraal Thailand. Het bestond van 1238 tot 1438. De stad Sukhothai was aanvankelijk onderdeel van het grote Khmer-rijk, maar in 1238 verklaarden de Thai krijgsheren Pho Khun Pha Muang en Pho Khun Bang Klang Hao zich onafhankelijk. Zij vestigden een Thais-geregeerd koninkrijk. Pho Khun Bang Klang Hao werd later de eerste koning van Sukhothai en noemde zich Pho Khun Si Indrathit (of Intradit). Deze gebeurtenis wordt doorgaans gezien als de stichting van de moderne Thaise natie.

Sukhothai groeide door bondgenootschappen te vormen met andere Thaise koninkrijken. Met behulp van Ceylonese monniken werd het Theravada boeddhisme ingevoerd als staatsgodsdienst.

Het boeddhisme is veel terug te zien in de historische parken. Op een kaartje hadden we het grote gebied gezien. Naast het park binnen de stadsmuren zijn ook daarbuiten nog vele bezienswaardigheden. We besloten dan ook om de tocht te maken met een TukTuk. En dit was een bijzondere TukTuk, want het was een soort motor met daar voorop een bakje met bankjes waarin je kon zitten. Gezien het weer en de vele kilometers die we moesten maken een aangenaam vervoersmiddel.

Eerst bekeken we het historisch centrum binnen de stadsmuren. Het is indrukwekkend om te zien wat ze vroeger al konden bouwen. Veelal centraal staat een groot Budha beeld. Je moet je voorstellen dat het park is aangelegd met veel waterpartijen, verschillende plaatsen met ruïnes en mooie tuinen en bomen. Het is dus een genot om er doorheen te rijden (of gereden te worden). Na anderhalf uur gingen we buiten de muren van het vroegere Koninkrijk kijken.

Zo kwamen we bij een 12 meter hoge Budha, die in een soort ronde koker zat waarbij de voorkant van de koker geopend was van boven naar beneden. Van veraf kun je dus al zien dat er een grote Budha is, maar eenmaal in de koker zie je pas hoe immens groot het is. Na deze bezienswaardigheid besloten we een lekkere banana smoothie te nemen, omdat we al door ons water heen waren.

Een half uur later vertrokken we weer met onze TukTuk naar een plaats meer buitenaf. Het werd een beetje bergachtig en we stopten aan de rand van de weg. We keken om ons heen en zagen een grote trap (nou ja, zeg gerust stenen die opgestapeld omhoog liggen) met bovenaan de top van de berg een grote Budha. Ja, ook met ruim 30 graden en zonder water moest dit beklommen worden. Eenmaal boven genoten van het uitzicht en zochten we een rustig plekje in de schaduw. De weg terug was een stuk eenvoudiger.

Na deze plek reden we nog langs wat kleinere plekken en zagen veel van de omgeving. Aan het eind van de middag kwamen we aan bij ons hotel en waren we zo'n 4 uur onderweg geweest. We bedankten onze TukTuk driver en gingen ons even opfrissen. Het is natuurlijk wel weer typisch dat wij het heetste moment van de dag uitzoeken om zoiets te gaan doen (12.15 - 16.30 uur).

In de avond pakten we de auto richting het nieuwe centrum van Sukhothai, zo'n 12 kilometer ten Westen van de plek waar we nu verblijven. We liepen wat over een avondmarkt, kochten een ananas en watermeloen en besloten te eten bij een MK Restaurant. Dit is een soort bouillion fondue en hadden we al eens eerder gedaan.

Morgen rijden we naar Ayutthaya, waar we ook twee nachten verblijven. De reis is ongeveer 4-5 uur verwachten we.

• 25 Januari 2013 - 07:43

Mama Willemien:

Hallo,

Prachtig die verhalen. Volgens mij ook erg kleurrijk. Wat de lekkere ananas en meloen betreft dat is beter dan mijn lunch in Valencia hahaa.

Nog lekker veel genieten. Doeiiii

mama