Sukhothai | 23-01 - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu Sukhothai | 23-01 - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van ingridmarlijn - WaarBenJij.nu

Sukhothai | 23-01

23 Januari 2013 | Thailand, Sukhothai

Vandaag gingen we voor het eerst echt op pad met onze auto. Rond de klok van half twaalf hadden we onze spullen gepakt en waren we klaar voor vertrek. De navigatie die we hebben blijkt een stuk lastiger te zijn om in te stellen en kent ook niet alle locaties. Het is dus handig om vooraf een grote/bekende straat in de buurt van je eindbestemming op te zoeken en dit te navigeren. Daarnaast navigeren we ook even op Goolge Maps, zodat we het laatste stukje altijd vanuit onze telefoon kunnen uitlezen (zonder daar nog internet voor nodig te hebben).

We gingen op pad en al snel reden we Chiang Mai uit. Onderweg was het genieten geblazen. Het was rustig op de weg en het uitzicht was vaak erg mooi. Op de vlakke stukken lagen kilometers lange rijstvelden, met op de achtergrond het bergachtige landschap. Ook reden we stukken tussen de bergen door.

Na een paar uur besloten we even te stoppen. We kwamen bij een lokaal eettentje, waar de kaart alleen in het Thais beschikbaar was en de mensen letterlijk geen woord Engels spraken. Er zat nog een ander groepje van vier Thaise mensen en Marlijn besloot om richting hun tafel te lopen om te kijken of wij wat konden aanwijzen van wat we wilden eten. Deze mannen bleken echter wel Engels te spreken en voor we het wisten hadden we twee van deze vriendelijke Thai'en aan onze tafel staat + nog twee mensen uit de bediening. We spraken de kaart door en de ene Thai legde aan de andere uit wat ze voor ons moesten maken. Wij vonden het allemaal prima en hadden zoiets van we zien wel wat het wordt.

Gelukkig was het goed te eten (op de soep na met rare knotsjes kip/bot) en na een klein uurtje vervolgden we onze weg naar Sukhothai. Deze stad ligt in het gebied Sukhothai, zo'n 300 kilometer ten Zuiden van Chiang Mai. Hier was vroeger het eerste Koninkrijk van Thailand en er is dan ook een mooie historische stad bewaard gebleven.

Rond de klok van 17.00 uur kwamen we aan bij onze eindbestemming. We slapen in een Guesthouse met bungalows, genaamd Thai Thai Sukhothai Guesthouse. Het zijn mooie en schone bungalows, met volop privacy. De bungalows staan 2 aan 2 en het is ruim opgezet. Al snel hadden we onszelf geïnstalleerd. Na wat te hebben gewerkt besloten we naar het oude centrum te lopen, ongeveer 1,5 km. Al snel vonden we een drukke tent, waar we besloten iets kleins te eten (gebakken bananen en vers fruit). Na het eten liepen we terug naar onze bungalow. Voor ons liepen twee mensen die ineens aandachtig naar de grond keken en toen met een raar sprongetje door liepen.

Zo nieuwsgierig als wij zijn gingen wij naar dezelfde plek om te kijken wat er te zien was. En ja hoor, daar lag een slang van zo'n 40-50 centimeter op de weg. Dit hadden wij ook nog nooit gezien!

Snel liepen we door en kwamen we veilig en wel aan in onze bungalow. Nog even lekker relaxen. Morgen gaan we met een tuktuk het Historisch Park bekijken. Het schijnt een onwijs mooie plek te zijn, die je zeker bezocht moet hebben tijdens je reis in Thailand. De dag erop vertrekken we richting Ayuttaya (ook zo'n 4,5 uur rijden).